Als servicetechnieker Sven Lehouck bij je vertrekt, draaien alle toestellen naar behoren. Hij start alle installaties op, onderhoudt ze en werkt haperingen weg. Een dankbare job. “Bij Ecopuur wordt je werk echt gewaardeerd door collega’s, door je leidinggevende én door de klanten.”
Hallo, Sven!
- Naam: Sven Lehouck
- Functie: servicetechnieker
- Aantal jaar bij Ecopuur: 10 jaar
Wat doe je precies bij Ecopuur?
“In ‘t kort: ik start toestellen op, of doe nog wat laatste sleutelwerken. Wanneer ik vertrek bij klanten thuis, verwachten ze dat alles werkt. Dat de warmtepomp correct afgesteld is. Dat het ventilatietoestel de luchtkwaliteit verbetert. Dat de gasketel goed werkt. Ik verbind ook de nodige toestellen met het netwerk. Een dankbare job. Klanten zien me graag toekomen, maar nog liever vertrekken. (lacht) Ze komen met hun laatste vragen bij mij, en weten dat hun installaties bijna klaar zijn voor gebruik.”
Pingpong of padel?
“Ik doe het even graag, maar ben geen twintig meer. (lacht) Bij pingpong blijf ik beter gespaard.”
Wat zijn volgens jou de kwaliteiten van een goede servicetechnieker?
“Techniek moet je boeien. Fouten opsporen. Defecten repareren. Want dat is wat een servicetechnieker in essentie doet. Maar je bent best ook klantgericht. Mijn tip: schenk aandacht aan de klant. Neem tijd om vragen te beantwoorden. Toon begrip. Want jij bent een van de laatste schakels. Hoe vlotter en vriendelijker dan alles verloopt, hoe beter de feedback achteraf.
En wees flexibel. Voor je werkgever en de klant. Denk niet in mooi begrensde uurroosters, want als servicetechnieker kan je altijd opgeroepen worden. Voor een klein onderhoud onderweg bijvoorbeeld. En dan is het vaak efficiënter om soms wat meer, soms wat minder te werken.”
Zelf stroom opwekken of water recycleren?
“Met stroom verbreed je je opties, want veel toestellen draaien erop. Al vind ik water recycleren – met de schaarste vandaag – ook belangrijk.”
Waarom werk je graag bij Ecopuur?
“Bij Ecopuur word je naar waarde betaald. Het loon weerspiegelt respect voor je werk. Je voelt dat je werk geapprecieerd wordt door de klanten. Dat is voor mij echt belangrijk. Mijn job blijft me boeien, en dat Ecopuur het ook op prijs blijft stellen, motiveert me.”
Strakke nieuwbouw of renovatie met authentieke elementen?
“Kopen, renoveren, verkopen. Dat is mijn ding. Maar als servicetechnieker kies ik voor nieuwbouw. Bij een renovatie kan er altijd onverwacht een obstakel opduiken.”
Wanneer ben je tevreden?
“Installaties opstarten zijn dagelijkse kost. Maar soms duiken er haperingen op, dan sta ik voor een uitdaging en zoek ik naar de beste manier om het probleem op te lossen. Je weet op voorhand nooit wat een dag gaat geven, maar voor mij is hij geslaagd als ik een opdracht goed heb weten te vervullen en een piekfijne installatie heb afgeleverd.”
Wil je ook deel uitmaken van het Ecopuur-team?
Bekijk de vacatures op onze jobpagina.