Overschakelen van gasketel naar warmtepomp? Of zonnepanelen laten installeren? Service engineer Frederik Van Vooren stelt de offerte op, bestelt de juiste materialen en beheert het verloop. Tot hij de beste oplossing op jouw maat vindt. “Als service engineer ben je deel van elke stap in het proces.”
Hallo, Frederik!
Naam: Frederik Van Vooren
Functie: service engineer
Sinds wanneer bij Ecopuur: september 2022
Wat doe je precies bij Ecopuur?
“Wel, de totaalprojecten gaan naar mijn collega’s. Ik houd me bezig met de single technieken: zonnepanelen, warmtepompboiler, warmtepompen, … Voor deze klanten doe ik het studiewerk vooraf, bestel ik het materiaal en stel ik de offertes op voor installaties en herstellingen. Nog een belangrijk onderdeel van de job? Klanten – of prospects – adviseren. Wil je je gasketel vervangen maar weet je niet goed wat de mogelijkheden zijn? Dan bekijk ik technisch wat kan, en overleg ik samen met de klanten wat de beste opties zijn voor hun woning. Van zodra de klant mijn offerte goedkeurt, bestel ik het materiaal, plan de werken in en coördineer de uitvoering. Ook voor dringende interventies word ik af en toe ingeschakeld. Als de klant geen warm water meer heeft of zijn warmtepomp is defect, en er is op dat moment geen technieker ter beschikking, dan ga ik zelf de baan op.
Tot slot trek ik er sporadisch met de servicetechnieker op uit. Samen installeren en herstellen we verschillende technieken. Van laadpaal tot zonnepanelen. Een leuke afwisseling en bovendien: deze praktijkervaring biedt nieuwe inzichten over de mogelijkheden en wat klanten zelf willen. Zo kan ik hen nog beter adviseren. Die oplossingsgerichte aanpak, daar hou ik wel van.”
Zelf stroom opwekken of water recycleren?
“Moeilijk kiezen, want we moeten in beide investeren. Er komt een groot drinkwatertekort aan. Maar zelfstandige stroomopwekking is minstens zo belangrijk. Met zonnepanelen bijvoorbeeld. Ik voorspel dat we in de toekomst allemaal ons eigen fabriekje zullen hebben. Zelf water recycleren, zelf stroom opwekken.
Wat zijn volgens jou de kwaliteiten van een goede service engineer?
“De klanten centraal plaatsen is key. Zich kunnen inleven in wat zij nodig hebben. Want elke klant is anders, en heeft eigen wensen en noden. Om hen zo goed mogelijk te adviseren, is wat technische bagage een must. Zo volg ik zelf graag bijkomende opleidingen om de extra kneepjes van het vak nóg beter onder de knie te krijgen en bij te blijven met de laatste ontwikkelingen -in de snel evoluerende technieken wereld-.
Een goede motor voor die motivatie? Teamspirit. Help elkaar waar het kan. Zeker als service engineer want je staat in nauw contact met veel collega’s. Dus Het is belangrijk dat alles vlot verloopt. Legt de magazijnier iets klaar voor jou? Of tekent een collega het schema uit? Dan doe ik in de toekomst met plezier iets in de plaats als wederdienst.”
Pingpong of padel?
“Zeker padellen. Onlangs organiseerde de overkoepelende Caminogroep een padeltornooi. Een toffe afwisseling met je dagelijkse werkroutine, en vooral: zo leren we de collega’s van andere Camino-bedrijven kennen.
Waarom werk je graag bij Ecopuur?
“Vanaf dag één voelde ik me welkom bij Ecopuur. Door de sfeer, de collega’s. Iedereen vertrouwt elkaar en helpt elkaar, en is open-minded. Ook de werk-privébalans bij Ecopuur is een pluspunt. Waardoor ik na de vakantie met plezier terug ga werken.”
Stuk fruit of kom verse soep?
“Geef mij maar een lekkere kom soep. Makkelijk én lekker. Gelukkig regelt Ecopuur elke dinsdag en donderdag een grote ketel verse soep op kantoor.”
Wil je ook deel uitmaken van het Ecopuur-team?
Bekijk de vacatures op onze jobpagina.