Is de klant het noorden kwijt? Dan wijst Lowie Duyvejonck de weg. Als energieadviseur gidst hij klanten doorheen het energievraagstuk, voorbij alle technieken, tot de uitwerking van een concept. Met als eindpunt een offerte op maat. Uitdagend, maar daar houdt Lowie wel van. “Als energieadviseur weet je nooit hoe je dag eruitziet.”
Hallo, Lowie!
- Lowie Duyvejonck
- Energieadviseur bij Sales
- 1 jaar bij Ecopuur
Wat doe je precies bij Ecopuur?
“Als energieadviseur sta je de klanten bij in de beginfase. En die verloopt altijd anders. Soms weten klanten wat ze willen, soms niet. De ene keer beantwoord je vragen van particulieren, de andere keer begeleid je bedrijven of architecten. Hoe dan ook, een luisterend oor is onmisbaar. Welke technieken wil de klant in huis? Wat raadt Ecopuur aan? Wat is het budget? Hebben we het volledige plaatje bij elkaar gesprokkeld, dan werken de klant en ik samen een concept uit. Eentje dat hun energievraagstuk volledig beantwoordt. Om tot slot een offerte voor te stellen die – hopelijk – goedgekeurd wordt. Vanaf dan nemen de projectleiders het over. Al blijf ik wel beschikbaar voor de klanten.”
Zelf stroom opwekken of water recycleren?
“Het is hoog tijd om de beschikbaarheid van water in vraag te stellen. En waterrecyclage als deeloplossing in de kijker te zetten, ook voor het grote publiek.”
Wat zijn volgens jou de kwaliteiten van een goede salesmedewerker?
“Het is een cliché, maar het klopt als een bus: in een salesfunctie moet je relatie- en klantgericht zijn. Zeker bij Ecopuur. We doen meer dan ‘gewoon’ verkopen. We willen de noden van de klant inlossen door met hen in gesprek te gaan. Daarnaast is bij bedrijven en architecten een goede verstandhouding essentieel. Enerzijds zorgt dat voor een aangename samenwerking waarin beide partijen elkaar versterken en anderzijds levert het langdurige partnerships op.
En het klinkt paradoxaal, maar als energieadviseur gaan structuur en flexibiliteit hand in hand. Enerzijds moet je het overzicht over alle projecten bewaren. Anderzijds moet je die structuur ook loslaten, en flexibel zijn. Want elke klant heeft een agenda. En jij hebt de jouwe. Last-minute wijzigingen maken nu eenmaal deel uit van de job.”
Pingpong of padel?
“We spelen bij Ecopuur soms pingpong onder de middag. Een tof tussendoortje, maar ik win niet veel partijtjes. Dus dan toch liever padel (lacht).”
Waarom werk je graag bij Ecopuur?
“Bij Ecopuur heb je the best of both worlds. De familiale sfeer onder collega’s en de ondersteuning van Camino Group. Een groep waarvan Ecopuur deel uitmaakt. Een wijdverspreid netwerk dat je er als aannemer technieken zomaar bijkrijgt. Ook hun opleidingen geven je de kans om te groeien.
De luchtige sfeer is voor mij een grote plus. Met de collega’s drinken we vrijdagavond een pint, spelen we darts onder de middag, of een potje pingpong. En tijdens het werk staat iedereen steeds klaar om kennis te delen, updates te geven … Zo wordt een vlotte samenwerking vanzelfsprekend.”
Boterhammendoos mee of lunch afhalen?
“Als energieadviseur ben je voortdurend in de weer. Je weet niet hoe je dag zal verlopen. Met de brooddoos heb je altijd een middagmaal op zak, eender waar of wanneer.”
Wanneer ben je tevreden?
“Bij elke stap die ik vooruitzet in het proces, in het uitwerken van een concept, ben ik een tevreden werknemer. Zoals de klant die tijdens een gesprek je advies waardeert, of een offerte goedkeurt. Ook mails of telefoontjes van tevreden klanten maken mijn dag. Want daarvoor doe je het.”