vrijdag 22 januari 2016

Elektrische laadpaal bij je thuis

Elektrische laadpaal bij je thuis

Eerst nog even dit: de grote voordelen van elektrische wagens is dat ze geen uitstoot hebben en een stille motor. En ook: ze zijn energiebesparend want de auto kan thuis of op het werk getankt worden met groene energie uit de eigen WKK of PV-installatie. En voor bedrijven: ze zijn 120% fiscaal aftrekbaar en ze vallen in de laagste klasse van fiscale pk’s.

Overzicht openbare laadpunten

Zijn er dan geen nadelen? Toch wel, maar die worden beetje bij beetje weggewerkt. Zo hebben sommige modellen nog een beperkt rijbereik en blijven ze een hogere aankoopprijs hebben. Bovendien heb je een laadpaal nodig om ‘te tanken’. En die zijn vooralsnog in België dun gezaaid. Aan de andere kant: verschillende actoren werken vandaag aan de uitrol van een netwerk van openbare laadpunten.

Plaats zelf een laadpaal thuis

Het goede nieuws is dat je relatief eenvoudig en goedkoop je wagen thuis of op het werk kan opladen. Zeker voor dagelijkse ritten moet dit volstaan. Opmerkelijk verschil met traditioneel tanken:  bij elektrische voertuigen is het de bedoeling om de wagen bij elke stop bij te laden, en niet de tank ‘leeg te rijden’. Dat vraagt een kleine gedragswijziging omdat je thuis of op het werk de reflex moet hebben de stekker van je wagen in het stopcontact te steken.

Hoe werkt de laadpaal?

In principe volstaat een correct beveiligd huishoudelijk stopcontact in de buurt van de standplaats (bijvoorbeeld in de garage of op de oprit) om aan beperkte snelheid op te laden. Er zijn 4 laadmogelijkheden:

  • Mode 1: meest eenvoudig laadwijze via de huishoudelijke stekker opladen. Die manier is wel niet meer toegestaan omdat de gebruikte stroomkring niet goed beveiligd kan zijn.
  • Mode 2: laden via een standaard stopcontact maar er is in de laadkabel een In Cable Control Box (ICCB) ingewerkt. In deze ICCB bevindt zich een differentieelschakelaar en een stroombeperking. Dat zorgt voor een goede beveiliging.
  • Mode 3: laden via specifieke elektrische laadpaal.  Mode 3 wordt ook aangeraden aan mensen die een elektrische wagen aanschaffen: installeer zoveel mogelijk een laadpaal. Die laadpalen zijn er in alle kleuren en formaten. Het grote voordeel is dat ze een hogere laadsnelheid hebben en een hogere flexibiliteit.
  • Mode 4: Bij mode 4 laden zit de gelijkrichter in de laadpaal (anders dan in Mode 1 – 2 – 3). Dit zorgt voor een dure installatie die bovendien gevoelig is voor vandalisme. De hoge kostprijs en hoog laadvermogen brengen met zich mee dat Mode 4 niet geschikt is voor thuis laden.

“Elektrische laadpunten in België moeten enkelfasig op een aparte elektrische kring aangesloten worden, beveiligd door een geschikte differentieel-stroominrichting en automaat.”

Behalve de verschillende modes van opladen valt er ook veel te vertellen over de laadkabel, de type batterij en de gangbare stekkers en connectoren.

Bij EcoPuur zijn we vertrouwd met groene stroom en het plaatsen van elektrische laadpalen Mode 3. Staat een elektrische wagen hoog op je verlanglijstje? Geef ons een seintje en we bekijken samen met jou de mogelijkheden om je wagen thuis op te laden.