Resultaten NO2 metingen en de daaropvolgende discussies… een andere kijk

Resultaten NO2 metingen en de daaropvolgende discussies… een andere kijk

De wake-up call van de CurieuzeNeuzen studie is duidelijk, we ademen elke dag de gevolgen in van onze manke mobiliteit. Heen en weer rijden leidt tot hogere concentraties aan stikstofdioxide (NO2), zelfs op het platteland ontsnapt men niet aan de gevolgen van de uitstoot van ons wagenverkeer.

Inderdaad een gevolg van ons historisch ruimtelijk beleid. We wonen te ver van ons werk en nemen te snel de wagen in plaats van de alternatieven te benutten. Duidelijk is dat op lange termijn een aangepaste ruimtelijke planning de oplossing zal zijn. Maar op vandaag blijft het probleem acuut!

De vraag is: wat kunnen we nu doen?

Zonder de oplossingen op lange termijn te willen ondermijnen bestaat wel degelijk een oplossing op middellange en korte termijn. Als de emissies van het personenverkeer (ontploffingsmotoren) de oorzaak zijn van de slechte luchtkwaliteit, dan is de elektrische wagen de oplossing. Deze heeft geen emissies en kan dus in afwachting van een aangepaste ruimtelijke ordening de oplossing zijn.

Hiervoor zijn verschillende zaken nodig, zoals onder meer een beter ontwikkeld laadnetwerk. En een fikse reductie van de meerkost voor elektrische wagens voor particulieren. Twee zaken die de overheid nu al actief ondersteunt. Alleen rest dan nog de mind-shift bij de publieke opinie. We moeten beseffen dat de collectieve keuze voor diesel en benzine nefast is voor onze omgeving. En dat elektrisch rijden niet ‘minderwaardig’ is, maar juist helpt om onze leefomgeving en onze lucht minder te vervuilen.

En het kan! Kijk maar naar Noorwegen, waar op vandaag meer dan 45% van de wagens elektrisch is. Benieuwd hoe daar de luchtkwaliteit is…

Meer weten over laadmogelijkheden en een elektrisch wagenpark, contacteer me gerust via svd@ecopuur.be

Steven

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen